ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Co to jest umowa B2B? Czym się różni od umowy o pracę?
Umowa B2B to umowa cywilnoprawna zawarta między dwoma firmami. Zasady współpracy są równe i nie ma znaczenia, jak duże jest dane przedsiębiorstwo oraz jaki jest jego status prawny. Stroną umowy może być zatem zarówno np. jednoosobowa działalność gospodarcza, jak i spółka akcyjna lub osobowa. Zgodnie z umową B2B jedna strona świadczyć ma określone usługi dla drugiej strony. Za pracę na rzecz danej firmy wypłacane jej będzie ustalone w umowie wynagrodzenie.
W ramach umowy B2B prowadzić można różne rodzaje działalności. Nie ma w tej kwestii ograniczeń. Trzeba jednak zaznaczyć, że obie strony – zarówno firma korzystająca z usług, jak i np. samozatrudniony je świadczący – muszą stanowić podmioty gospodarcze. Kluczowym elementem jest oczywiście określenie przedmiotu umowy, dzięki czemu będzie można uniknąć nieporozumień i wątpliwości podczas współpracy.
Warto podkreślić, że umowa o pracę różni się od umowy B2B czy umowy agencyjnej – o tej ostatniej przeczytasz więcej m.in. tutaj: https://firmove.pl/aktualnosci/biznes/kadry-i-place/umowa-agencyjna-co-to-jest.
W przypadku umowy B2B pracodawca staje się zleceniodawcą. Umowa o pracę regulowana jest Kodeksem pracy, a umowa B2B Kodeksem cywilnym. Samozatrudniony nie ma więc przywilejów, takich jak na etacie (np. prawa do urlopu wypoczynkowego). Zleceniodawca nie musi z kolei opłacać składek ZUS na rzecz osoby, która dla niego pracuje. Przy umowie B2B pracownik powinien założyć działalność gospodarczą i sam opłacać m.in. podatki czy ZUS. Musi też zadbać o prowadzenie księgowości. Nie jest już chroniony przez Kodeks pracy, więc sam powinien pamiętać o poszczególnych przepisach.
Jakie zalety ma dla pracodawcy?
Nie da się ukryć, że zatrudnienie pracownika na etacie wiąże się z wysokim kosztem dla pracodawcy. To jego zadaniem jest odprowadzanie części składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe zatrudnionej osoby. Musi on również odprowadzać pełne składki za pracownika na:
- Fundusz Pracy,
- Ubezpieczenie wypadkowe,
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Razem z podatkiem kwota stanowi ok. 40% wynagrodzenia. Właśnie dlatego przedsiębiorstwa chętnie przystają na umowę B2B i współpracę na jej zasadach. Z pracodawców spada obowiązek odprowadzania podatku i składek. Nie muszą też dbać o zapewnienie pracownikowi miejsca i narzędzi do wykonywania swoich obowiązków.
Kiedy warto zawrzeć umowę B2B?
Umowa B2B wiąże się zwykle z wyższym wynagrodzeniem. Mimo że samozatrudnieni muszą sami odprowadzać składki i opłacać różne inne rzeczy, zwykle i tak otrzymują więcej pieniędzy niż na umowie o pracę. Firmy są skłonne zapłacić więcej zleceniobiorcy, ponieważ zrzucają z siebie obowiązek płacenia składek za pracowników na etacie. Umowa B2B wiąże się także z niższym preferencyjnym ZUS-em przy założeniu działalności oraz dowolną formą opodatkowania. Może zatem przynieść jeszcze większe oszczędności.
Umowę B2B warto zawrzeć w szczególności, jeśli chcemy:
- odliczać koszty prowadzenia działalności – w ten sposób można zmniejszyć należny do zapłaty podatek dochodowy. Na koszty prowadzenia firmy składają się np. zakup paliwa i sprzętów niezbędnych do pracy, prowadzenia rachunkowości czy opłaty za Internet i prąd;
- mieć elastyczny czas pracy – pracę należy wykonać w określonym czasie. Zleceniodawcy nie obchodzi, skąd ją wykonujemy i kiedy będziemy pracować. Ważne, żeby wykonać usługę w ustalonym terminie. Chcąc mieć elastyczny czas pracy i robić to z dowolnego miejsca na świecie, warto zdecydować się na umowę B2B.
Warto podkreślić, że pracując na umowie B2B, łatwo zwiększyć dochody. W przypadku takiej umowy można bowiem podjąć współpracę z wieloma firmami. Większa ilość pracy to oczywiście więcej pieniędzy.