Opublikowany przez: Familiepl 2020-09-09 10:49:42
Autor zdjęcia/źródło: zdjęcie Becca Tapert on Unsplash
Czy miesiączka nadal pozostaje tematem tabu? Okazuje się, że tak – w wielu krajach na świecie, ale także w Polsce. Poza tym, że kobiety nadal się wstydzą rozmawiać o menstruacji (albo są zawstydzane), to dodatkowo wiele kobiet nie może sobie pozwolić na zakup środków higienicznych w tym wrażliwym dla nich czasie. Nowe badania Kulczyk Foundation pokazują ubóstwo menstruacyjne w Polsce w zupełnie nowym i niekorzystnym świetle.
Problem ubóstwa menstruacyjnego dotyczy kobiet na całym świecie, nawet tych, które mieszkają w krajach najbardziej rozwiniętych i pojawia się również w Polsce.
Jak pokazują badania na temat postrzegania okresu w Polsce, co piątej kobiecie zdarza się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek!
Szacuje się, że w ciągu całego życia kobieta ma okres od 350 do 480 razy. Czas krwawienia waha się od trzech do siedmiu dni, a kobieta krwawi w sumie od 7 do 9 lat, co stanowi 10-13 proc. czasu jej życia. W tym czasie kobieta zużywa ponad 100 kg podpasek/tamponów (co oznacza zużycie blisko 10 tys. artykułów higienicznych przez każdą kobietę). Ograniczony dostęp do środków do higieny intymnej powoduje, że kobiety często muszą wybierać pomiędzy swoim zdrowiem i komfortem, a wyżywieniem swoim i rodziny – czytamy na stronie kluczykfoundation.org.
„(…) nie mogłam sobie pozwolić na podpaski, bo nie mogłabym wtedy kupić dla dziecka niezbędnych produktów, miałam małe dziecko i musiałam myśleć o córce a nie o sobie. Podkładałam sobie to, co było.” – opowiadała jedna z respondentek badania.
Wykluczenie menstruacyjne i ogromny problem z dostępem do środków higienicznych dotyka również kobiety i dziewczyny np. w domach dziecka, zakładach karnych, czy też osoby bezdomne. Okazuje się, że mają one wydzieloną ilość podpasek na miesiąc, albo też… nie mają ich wcale.
Dziewczynki w czasie menstruacji nie chodzą do szkoły, ponieważ łatwiej im zadbać o higienę domowymi sposobami (używając np. bawełnianych szmatek lub pociętych ręczników).
Ponad 42 procent respondentek badania przyznaje, że w ich domu nie mówiło się o menstruacji prawie wcale lub był to temat wstydliwy. Zwróćmy tez uwagę na przekaz reklam telewizyjnych i innych, które na pierwszym miejscu podkreślały przede wszystkim dyskrecję w kwestii menstruacji.
„Ja nie wiem, kiedy w ogóle moja mama coś o tym mówiła. Nie wiem też, czy i kiedy moja mama przestała miesiączkować, w ogóle nie było takiego tematu. Jak byłam dzieckiem też tego tematu nie było, w ogóle u nas nie istniał, po prostu o takich rzeczach się nie rozmawiało” – mówi jedna z respondentek.
grafiki: badanie Kulczyk Foundation
Badanie Kulczyk Foundation porusza bardzo ważny problem dla zdrowia i dobrostanu kobiet. Czy pójdzie w ślad za nim, podobnie jak w innych krajach, ułatwiony dostęp do środków higienicznych, które dostępne są dla potrzebujących kobiet za darmo w sklepach czy szkołach (specjalne kosze, bądź stosika)?
Mamy nadzieję, że tak. Bo to wstyd, aby w naszych czasach kobiety musiały się jeszcze wstydzić tak naturalnej rzeczy jak miesiączka, a ekonomicznie być z tego względu wykluczane.
CZYTAJ TEŻ:
>> Kalendarz szkolny 2020/2021 dni wolne i święta
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.