Prawie wszyscy przeżywają egzamin maturalny jako stres. Nadaje mu się szczególną rangę, gdyż świadectwo maturalne to symbol dorosłości, to przepustka do dalszego kształcenia. Od początku nauki w szkole ponadgimnazjalnej słyszy się: Pamiętaj, przed tobą matura!
Większość ludzi traktuje maturę jako coś niezwykłego, czego oczekuje się z ciekawością i lękiem. To właśnie to wyobrażenie, waga i znaczenie jakie przypisuje się maturze, potęgują napięcie.
Nie tylko sama matura może być zagrożeniem. Można obawiać się kompromitacji, niespełnienia oczekiwań rodziców, okazania się nie dość dobrym, gorszym niż inni.
Dla niektórych ten niepokój może być uzasadniony, jeśli słusznie uważają, że nie przykładali się do nauki. Dla innych może być lękiem obiektywnie nieuzasadnionym, wynikającym bardziej z braku zaufania do siebie, z mylnych wyobrażeń o samym egzaminie oraz o sobie i swoim funkcjonowaniu w sytuacji trudnej.
Nie jesteśmy wobec stresu bezradni. Można go złagodzić, a pomogą w tym:
- zachowanie równowagi pomiędzy czasem przeznaczonym na naukę i odpoczynek oraz sen
- uprawianie sportu, spacery, jazda na rowerze (ruch odpręża)
- zioła i leki ziołowe o uspokajającym i nasennym działaniu
- pozytywne myślenie, umiejętność cieszenia się drobiazgami
- wiara w siebie
- korzystanie z psychicznego wsparcia rodziny i przyjaciół w trudnych sytuacjach życiowych.
Kluczowym pojęciem we współczesnym rozumieniu stresu jest pojęcie zasobów. W odniesieniu do matury są to: wiedza, którą uczeń musi się wykazać (świadomość dobrego opanowania materiału dodaje pewności siebie, zmniejsza niepokój); informacja, na czym polega egzamin, jaki zakres materiału obejmuje, jak formułowane są pytania (próbne matury); świadomość tego, co można zrobić w razie niepowodzenia, jakie są możliwości poprawki oraz wsparcie społeczne, czyli rzeczowa postawa rodziców i nauczycieli.
Okolicznością sprzyjającą jest również poczucie, że jest się w grupie takich samych osób. Napięcie można odreagować w grupie,pomagać sobie w nauce, dzielić się skutecznymi strategiami przyswajania i utrwalania wiedzy, rozmawiając o własnych lekach, wymieniaćsię sposobami redukowania napięć.
Stresy, zdenerwowanie i niepokój bardziej zależą od tego, co dzieje się w głowie, niż od tego, co się dziej wokół. Co można zrobić ze stresem? Albo próbować bezpośrednio rozwiązać problem, który go wywołuje, albo skoncentrować się na kontrolowaniu emocji wywołanych przez stresową sytuację.