Autor zdjęcia/źródło: sxc.hu
Kupując wycieczkę w grudniu większość biur podróży oferuje duże zniżki- problem jest jeden- trzeba podjąć dokładną decyzję o terminie. Dla większości może być to problemem bo mało kto w grudniu planuje wakacyjny urlop.
Prócz plusów wykupowanie wycieczki wakacyjnej zimą może mieć też masę minusów. Musimy dokładnie czytać umowy i zadbać by wykupić gwarancję ceny. Wtedy możemy spać spokojnie i nie martwić się o zmiany w kursie euro. Wiele biur podróży nie przedstawia nam naszych praw. Są one spisane UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów).
Najważniejsze z nich o których powinniśmy pamiętać wykupując wycieczkę to:
koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec zmianie
Możliwe jest to jedynie wtedy gdy jest to zawarte w umowie ale wyłącznie w określonych przypadkach np.: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Każda zmiana w umowie musi być udokumentowana. Oczywiście mamy prawo nie zgodzić się na dopłatę- warto o tym pamiętać gdyż biura podróży nie zawsze nam o tym mówią! Gdy nie zgodzimy się na dopłatę mamy możliwość odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów. Jeśli za wycieczkę już zapłaciliśmy nic straconego- biuro podróży jest zobowiązane zwrócić nam całą kwotę!
- w sytuacji, w której organizator podczas wycieczki nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze
jeśli mieliśmy zapewnioną wycieczkę i nie doszło do niej powinniśmy dostać w to miejsce wycieczkę w inne miejsce i powinna być ona oczywiście w kwocie takiej jaka była poprzednia wycieczka. Gdy dostaniemy wycieczkę tańszą mamy pełne prawo żądać zwrot różnicy. Oczywiście mamy również prawo nie zgodzić się z propozycją organizatora gdy nie jest ona dla nas interesująca.
warto dokładnie przeczytać umowę i poprosić o doprecyzowanie ogólnych postanowień
Coś co dla nas jest blisko nie zawsze blisko jest dla organizatora wycieczki. Warto dobrze wypytać się o wszystkie szczegóły i w niektórych wypadkach poprosić o wytłumaczenie jak dla dziecka przez co zaoszczędzimy sobie niespodzianek na miejscu.
- reklamować możemy nie tylko niezgodną z umową kategorię hotelu, ale zgubiony bagaż, opóźniony samolot, dłuższą odległość od plaży i inne nieprawidłowości
reklamację składamy tradycyjnie czyli pisemnie. Pomocna przy składaniu reklamacji może się okazać tabela frankfurcka określająca procentowo możliwość obniżki. Reklamując wycieczkę możemy żądać zmniejszenia ceny. wycieczkikupione w ofertach promocyjnych np. first minute, last minute też można reklamować choć część biur oczywiście nie uprzedza o tym swoich klientów to warto o tym pamiętać.
- cena nie może się zwiększyć na 20 dni przed wyjazdem
Jest możliwość kupna gwarancji ceny- lecz korzystając z tej opcji sprawdźmy dokładnie czy to ubezpieczenie obejmuje każdą sytuację zmiany ceny, bo biura podróży mogą zastrzec sobie pewne sytuację, której nie obejmuje dane ubezpieczenie.
trzy gwiazdki w Polsce, nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Egipcie, czy Tunezji
ale spokojnie jeśli na miejscu okaże się że nasz pięciogwiazdkowy hotel jest hotelem dwugwiazdkowym możemy to zareklamować. Biura podróży są zobowiązane poinformować nas o faktycznym standardzie hotelu do którego się wybieramyjeżeli biuro podróży nie uznaje złożonej reklamacji, poprośmy o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów
Pomóc nam może również Federacja Konsumentów oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Myślę, że te rady powinny pomóc osobom bojącym się ryzyka przy kupnie wycieczki na odległy termin na podjęcie dobrej decyzji. A osoby, które już zakupiły wycieczki będą z nich zadowolone i nie będą musiały korzystać z reklamacji. Póki co to życzę nam śniegu- wtedy bardziej zatęsknimy za latem.
Przy tworzeniu tego artykułu korzystałam z informacji zawartych na stronie www.senior.pl