Na stronie PAN ukazało się właśnie stanowisko zespołu doradczego ds. COVID-19 przy prezesie PAN z 19 sierpnia 2020 r. o powrocie uczniów do szkół we wrześniu 2020 roku. Wiele instytucji, naukowców a przede wszystkim rodziców zastanawia się, jak będzie wyglądała sytuacje epidemiologiczna jesienią tego roku, kiedy dzieci wrócą do zajęć stacjonarnych w szkołach w pełnym wymiarze.
ZOBACZ: Jak wybrać dobre biurko dla ucznia >>
Eksperci PAN prognozują 3 możliwe scenariusze zależne od RO (wskaźnik reprodukcji, który obrazuje ile osób wokół jest w stanie zarazić jedna osoba chora). W ostatnim już czasie – pewnie ze względu na sezon wakacyjny, podróże i mniejsze poczucie zagrożenia) RO w naszym kraju podskoczył do 1,3.
3 możliwe scenariusze według PAN
Naukowcy z PAN prognozują, że wstępnie zakładać należy 3 scenariusze możliwego rozwoju sytuacji:
- Dobry, kiedy R0 nie przekracza 1,1.
- Umiarkowany, kiedy R0 jest pomiędzy 1,1 a 1,7.
- Zły, kiedy R0 jest większy od 1,7.
Jednocześnie eksperci podkreślają, iż zdają sobie sprawę z faktu, że dalsze zatrzymywanie dzieci w domach może rodzić poważne skutki. Zarówno w kwestiach gospodarczych, jak i społeczno-ekonomicznych (nadwaga, depresje, stany lękowe) i rozwojowe u dzieci.
PAN zaleca noszenie maseczek w szkołach
Co ważne, zespół ekspertów PAN rekomenduje noszenie maseczek w szkołach, nawet przy niezbyt wysokim poziomie RO.
Jednak nawet w scenariuszu dobrym i optymistycznym (Ro poniżej 1,1 w ciągu najbliższych miesięcy), według którego epidemię uda się utrzymywać na względnie niskim poziomie intensywności, powszechnie powinien być wprowadzony obowiązek noszenia maseczek w szkołach dla personelu i przynajmniej starszych dzieci – czytamy w stanowisku PAN.
Eksperci PAN wskazują również na konieczne powiązanie obowiązku noszenia maseczek z dodatkowymi elementami ochrony jak:
- zwiększenie dystansu między ławkami uczniów,
- wydzielenie grup uczniów, którzy mogą kontaktować się ze sobą, ale nie pomiędzy grupami,
- oddelegowanie nauczycieli do konkretnych klas (brak transmisji rozszerzonej przy zakażeniu nauczyciela),
- ograniczenie poruszania się uczniów w przestrzeni wspólnej (np. asynchroniczne przerwy),
- wietrzenie pomieszczeń w ciągu dnia,
- dezynfekcja ławek, klamek oraz przedmiotów wspólnych po zajęciach.
PAN zaleca także ścisłe monitorowanie sytuacji np. za pomocą metody testowania grupowego oraz testowania środowiskowego – takie też metody są aktywnie rozwijane przez PAN oraz badaczy stowarzyszonych. A w przypadku szkół, które będą funkcjonować na terenach wyjątkowo zagrożonych rosnącą liczba przypadków osób zarażonych, sugerowane jest wdrożenie nauki zdalnej.
Eksperci sugerują także, że wszystkie instytucje (sanitarne, samorządy, edukacyjne) powinny być gotowe na każdy z trzech powyższych scenariuszy, a przygotowane wytyczne powinny mieć charakter algorytmu postępowania w konkretnych przypadkach, co pozwoli zachować maksymalną funkcjonalność przy szybkiej reakcji na zdarzenia lokalne lub regionalne.
Źródło i cytaty: www.pan.pl
CZYTAJ TEŻ:
>> MEN: 10 zasad dla uczniów na bezpieczny powrót do szkoły