Opublikowany przez:
              
                                  Żaneta Szymik                
              
              
                              
                  2013-03-15 21:40:32                
              
                              
                  
                
              
                          
Na szczególną uwagę w sposobach rozwijania dzieci zasługują zajęcia artystyczne. Zajęcia artystyczne wyzwalają kreatywność, a także pomagają naszym dzieciom otworzyć się na relacje z rówieśnikami. W dzisiejszych czasach – czasach w których nasze dzieci za wiele uwagi poświęcają rozrywkom takim jak gry komputerowe i telewizja warto w sposób szczególny zadbać o ich relacje z rówieśnikami.
Rozwój naszego dziecka jest istotny zarówno w sferze relacji międzyludzkich jak i w odniesieniu do jego rozwoju osobistego. Ideałem byłaby sytuacja, gdyby nauczyciele szkolni pomagali dzieciom w zrozumieniu istoty rozwoju, a także odnajdywaniu talentów i pasji.
Jeśli w szkole w której uczy się dziecko pracują nauczyciele pełni pasji i energii, to świetnie. Nasze dziecko jest wówczas w dobrych rękach. Jak jednak wiemy, nie we wszystkich szkołach możemy się spotkać z nauczycielami, którzy są w stanie sprostać takim oczekiwaniom. Co wówczas można zrobić?
Otóż jeśli w szkole do której uczęszcza nasza pociecha nie ma ona możliwości rozwoju w kierunku artystycznym możemy skorzystać z pozaszkolnych zajęć artystycznych.
W wielu polskich miastach istnieją możliwości skorzystania z zajęć artystycznych w domach kultury czy pałacach młodzieży. Tam nasze dziecko będzie miało możliwość wyboru zajęć zgodnych ze swoimi zainteresowaniami oraz rozwijania swoich pasji. Prowadzącymi zajęcia w tego typu instytucjach są najczęściej osoby, które same zawodowo zajmują się pracą artystyczną i dlatego często stają się dla dzieci prawdziwymi autorytetami.
| Na jakie zajęcia dodatkowe najczęściej posyłamy nasze dzieci? | 
Poprzez uczestnictwo w tego typu zajęciach dzieci młodsze uczą się od swoich starszych kolegów przestrzegania reguł oraz przybierania ról społecznych. Tworzy się zatem naturalny proces socjalizacji, współpraca zespołu wyzwala kreatywność u całego zespołu, jak i poszczególnych dzieci.
                 
Przykładami zajęć artystycznych, które rozwijają talenty naszych dzieci są między innymi: zajęcia teatralne, grupy taneczne, chóry, i inne.
Literatura z zakresu psychologii oraz przeprowadzane badania wykazują, iż zajęcia artystyczne prowadzą do rozwoju zdolności u dzieci. Dzieci, które uczestniczą od najmłodszych lat w zajęciach artystycznych mają również zaspokojone w większym stopniu potrzeby rozwojowe takie jak, akceptacja czy samorealizacja. Istnieją również statystki, które potwierdzają lepsze wyniki w nauce u dzieci uczęszczających w tego rodzaju zajęciach.
Przykładem na potwierdzenie tego faktu może być wynik przeprowadzonej ankiety, która dotyczy różnic w wynikach pomiedzy dziećmi z klas niemuzycznych, a tymi, które należą do zespołu wokalnego.
Średnie ocen z poszczególnych przedmiotów nauczania:
| 
 Przedmiot  | 
 Klasy „niemuzyczne”  | 
 Zespół wokalny  | 
| 
 Język polski  | 
 3,1  | 
 4,1  | 
| 
 Język angielski  | 
 3,7  | 
 4,6  | 
| 
 Język niemiecki  | 
 3,7  | 
 4,0  | 
| 
 Matematyka  | 
 3,6  | 
 4,0  | 
| 
 Przyroda  | 
 3,5  | 
 4,1  | 
| 
 Historia  | 
 4,0  | 
 4,5  | 
| 
 Muzyka  | 
 4,8  | 
 5,6  | 
| 
 Technika  | 
 4,3  | 
 4,8  | 
| 
 W - F  | 
 4,2  | 
 4,6  | 
| 
 Ogółem  | 
 3,88  | 
 4,48  | 
Źródło: K.I. Góźdź, praca magisterska napisana pod kierunkiem M. Suświłło w UWM w Olszynie, 2006
Materiały z książki: "Rozwijanie wielorakich zdolności człowieka" Praca zbiorowa pod red. M. Suświłło, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2009
Posyłając dziecko na zajęcia artystyczne pokazujemy mu znaczenie uczestniczenia w kulturze. Edukacja kulturalna, której składową jest edukacja artystyczna pokazuje świat wartości, zapoznaje z osiągnięciami kultury europejskiej i światowej, pozwala od najmłodszych lat obcować ze sztuką i uczy wrażliwości na nią, a także stanowi podstawę do aktywności dziecka w kulturze.
| naukę języków obcych | 
	        						 | 
	        					23,3% | 
| ćwiczenia gry na instrumencie lub śpiewu | 
	        						 | 
	        					10,0% | 
| treningi sportowe | 
	        						 | 
	        					30,0% | 
| tańce | 
	        						 | 
	        					6,7% | 
| kółko zainteresowań | 
	        						 | 
	        					6,7% | 
| inne | 
	        						 | 
	        					0,0% | 
| moje dziecko nie ma żadnych zajęć dodatkowych | 
	        						 | 
	        					23,3% | 
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.
Nie masz jeszcze konta na familie.pl?
Załóż je już teraz!