Dlaczego nie działa pompka do spryskiwacza i ile kosztuje wymiana? - Artykuł
Znajdź nas na

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Dlaczego nie działa pompka do spryskiwacza i ile kosztuje wymiana?

Dlaczego nie działa pompka do spryskiwacza i ile kosztuje wymiana?

Autor zdjęcia/źródło: materiał sponsora artykułu

Dobra widoczność przez przednią i tylną szybę to zasługa układu czyszczenia, czyli wycieraczek i spryskiwaczy. Te ostatnie wypuszczają płyn czyszczący dzięki pompce, która - jak każdy element w samochodzie - może czasami odmówić posłuszeństwa. Jak sprawdzić, czy to na pewno pompka do spryskiwaczy ulegała awarii i co zrobić, by znów zaczęła działać?

Co to jest pompka spryskiwacza i gdzie się znajduje?

Pompka spryskiwacza to niewielka część z tworzywa sztucznego, najczęściej w kształcie walca. Wyposażona jest w silniczek, który uruchamia małą turbinę odpowiedzialną za przepływ płynu ze zbiornika do dysz spryskiwaczy. Budowa, położenie i ilość pompek mogą być różne w zależności od modelu samochodu. Zwykle pompka znajduje się obok zbiorniczka na płyn lub pod nim, a żeby się do niej dostać, trzeba zdemontować nadkole lub podszybie. W niektórych pojazdach oprócz pompki obsługującej spryskiwacze szyb występuje również pompka do spryskiwaczy reflektorów.

Dlaczego pompka spryskiwacza nie działa?

Niestety pompka spryskiwacza ma ograniczoną żywotność i nawet najlepszej jakości urządzenie z czasem ulega zużyciu. Efektem tego jest rozszczelnienie pompy i wyciek płynu do spryskiwaczy. Może się jednak zdarzyć, że pompka przestanie działać znacznie wcześniej. Przykładowo włączenie spryskiwaczy przy pustym zbiorniczku może doprowadzić do przegrzania pompy. Czasami za awarię całego układu odpowiada nie sama pompa, ale elementy z nią powiązane, takie jak:

  • bezpiecznik (znajduje się za schowkiem od strony pasażera),
  • przekaźnik (ukryty pod filtrem od strony pasażera),
  • wtyczka zasilająca silnik pompki (wymaga demontażu samej pompki).

Jak sprawdzić, czy pompka do spryskiwaczy działa? Wystarczy uruchomić spryskiwacze i wytężyć słuch - pracująca pompka (a raczej jej silniczek) emituje charakterystyczny dźwięk. Oczywiście w tej sytuacji na szybie nie pojawi się ani kropla płynu.

Spryskiwacze przestały działać? Sprawdź możliwe przyczyny!

Po naciśnięciu dźwigni od spryskiwaczy nic się nie dzieje? Przyczyn może być wiele i być może to wcale nie pompka stanowi problem. Jeżeli na szybie nie pojawi się ani kropla płynu, należy najpierw sprawdzić, czy zbiorniczek nie jest pusty. Brak płynu do spryskiwaczy może być efektem:

  • naturalnego zużycia płynu,
  • pęknięcia zbiorniczka (np. wskutek zamarznięcia płynu),
  • nieszczelności w instalacji (np. przetartego wężyka, sparciałych uszczelek).

Jeżeli pompka do spryskiwaczy działa, zbiorniczek nie jest pusty, ale płynu na szybie jak nie było, tak nie ma, wówczas trzeba sprawdzić inne elementy. Zwykle przyczyną są uszkodzone lub zabrudzone dysze spryskiwaczy (może przeczyścić je delikatnie elastyczną i cienką żyłką). Czasami winne są zatkane przewody doprowadzające płyn.

Zepsuta pompka do spryskiwacza - ile kosztuje wymiana?

Wymiana pompki może kosztować od 20 zł do nawet 500 zł, przy czym średni koszt takiej usługi wynosi ok. 80 zł. Wszystko zależy od tego, jaki to model auta i gdzie umiejscowiona jest pompka. Jeżeli dojście do pompki jest utrudnione i wymaga rozmontowania kilku części, wówczas cena naturalnie będzie wyższa. Z wyższym kosztem usługi trzeba liczyć się zwłaszcza wówczas, gdy naprawą zajmuje się profesjonalny serwis, a nie np. zaprzyjaźniony mechanik. Do kosztów robocizny należy również doliczyć cenę samej części.

Gdzie kupić pompkę spryskiwaczy?

Pompka do spryskiwaczy kosztuje w granicach 20-60 złotych. Duży wybór pompek do różnych modeli samochodów można znaleźć na stronie https://awparts.pl/44-pompki-spryskiwaczy. Sklep awparts.pl oferuje pompki spryskiwaczy, a także same uszczelki, do samochodów marki Renault, Volkswagen, Skoda, BMW, Audi, Mercedes, Hyundai, Peugeot, Kia, Subaru i wielu innych. Pompkę spryskiwaczy można wymienić samodzielnie, dzięki czemu w kieszeni zostanie kilkadziesiąt czy nawet kilkaset złotych. Samo założenie nowej pompki sprowadza się do podpięcia węży i przewodów, najwięcej trudności sprawia dotarcie do niesprawnej części. W niektórych samochodach trzeba odkręcić koło i zdjąć nadkole, z kolei w innych dostanie się do pompki wymaga usunięcia osłony podszybia, wycieraczek i podszybia.