Wolny czas - rozwijające zajęcia dla czterolatków - Forum
Znajdź nas na

Tworzymy społeczność rodziców

Wątek: 

Wolny czas - rozwijające zajęcia dla czterolatków

5odp.
Strona 1 z 1
Odsłon wątku: 8770
Avatar użytkownika olga567
olga567Poziom:
  • Zarejestrowany: 12.02.2015, 10:29
  • Posty: 4
  • Zgłoś naruszenie zasad
28 kwietnia 2015 09:26 | ID: 1216781

Macie jakieś pomysły na spędzanie wolnego czasu z maluchem, żeby był on maksymalnie wykorzystany na jego rozwój? W sensie chodzi mi o odkrycie jego pasji, spostrzeżenie w czym tak naprawdę jest dobry i w jakie zajęcia powinniśmy zainwestować. Póki co przychodzi mi do głowy np. basen, ale czytałam ostatnio też o teatrach dla dzieci - może warto się wybrać, zobaczyć, czy maluch czuje pociąg do muzyki, sztuki? Co o tym sądzicie? Wysyłacie gdzieś swoje czterolatki?

Ostatnio edytowany: 28.04.2015, 12:30, przez: Stokrotka
Avatar użytkownika oddissey
oddisseyPoziom:
  • Zarejestrowany: 02.10.2010, 19:09
  • Posty: 7
1
  • Zgłoś naruszenie zasad
28 kwietnia 2015 10:20 | ID: 1216804

teatr dla dzieci w każdym przypadku jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Avatar użytkownika Stokrotka
StokrotkaPoziom:
  • Zarejestrowany: 28.04.2009, 13:58
  • Posty: 66136
2
  • Zgłoś naruszenie zasad
28 kwietnia 2015 12:29 | ID: 1216835

Bylysmy kiedyś, mój mały aż buzię z wrażenia otweral.. Bardzo fajna opcja spędzania czasu {#yes}

Avatar użytkownika Frezja01
Frezja01Poziom:
  • Zarejestrowany: 24.05.2015, 17:38
  • Posty: 6
3
  • Zgłoś naruszenie zasad
26 maja 2015 13:54 | ID: 1224180
Odp. na: #0

Witam, pozwoliłam sobie na wskazanie pewnego rodzaju zabaw, na podstawie których można zauważyć, czy dziecko angażuje się w ich realizację i czy aktywność im towarzysząca nie stwarza jakiegoś rodzaju problemów. Obserwując dzieci w trakcie zabawy zauważam, w jakich rolach czuja się swobodnie i jaki rodzaj zabawy jest powtarzany z dużą częstotliwością, a jakiego rodzaju aktywności są pomijane lub zwyczajnie nie przynoszą dzieciom radości. Mam nadzieje, że na podstawie tych kilku wyselekcjonowanych działań, będziecie mogły wyciągnąć pewne wnioski lub podejrzenia co do preferencji lub zdolności Waszych dzieci :) Jest to wybór zabaw wspomagających wyobraźnię i rozwój mowy.

  1. Kuferek skarbów
    Nauczyciel wyciąga z kuferka zgromadzone w nim przedmioty i pokazuje dzieciom.Zadaniem dzieci jest odgadnąć do czego służy każdy przedmiot. Następnie dzieci wymyślają inne zastosowanie znanych na co dzień przedmiotów.
  2. Snuj się, snuj bajeczkoNauczyciel wprowadza nastrój i zaczyna opowiadać wymyśloną bajkę np. dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka… Kolejne dziecko opowiada dalej dodając jedno swoje zdanie itd. Na zakończenie dzieci podejmują próbę odtworzenia całej bajki. Mogą odegrać ją w formie dramy, scenki rodzajowej lub pantomimy.
  3. Teatr małego aktora
    Dzieci podzielone na kilka grup. Każda z grup otrzymuje zadanie do wykonania, a polega ono na wymyśleniu i przedstawieniu krótkiej historyjki na podany przez nauczyciela temat np. zakupy w sklepie, wizyta u lekarza itp. Grupy nie mogą się ze sobą kontaktować. Dla pełniejszego wyeksponowania granej roli mogą skorzystać z przygotowanych wcześniej przez nauczyciela rekwizytów. Następuje prezentacja poszczególnych grup, a pozostali uczestnicy odgadują miejsce akcji lub tytuł prezentowanej bajki czy opowieści.
  4. Skarbnica
    Zabawa polega na wymienianiu słów według określonych wymogów treściowych. Dzieci wymieniają rzeczy – obiekty np. tylko białe (śnieg, mąka, cukier itp.). Następnie nauczyciel dodaje kolejne kryterium: wymień rzeczy lub obiekty białe i miękkie itp. Nauczyciel może podawać różne kryterium w zależności od opracowywanej tematyki.
  5. W krainie fantazji
    Dzieci zastanawiają się, gdzie chciałyby się przenieść: w przeszłość lub w przyszłość. Nauczyciel podpowiada, że aby się tam przenieść, należy użyć swojej wyobraźni. Tam każde dziecko zobaczy siebie, co robi, kto tam jest, jak wygląda kraina, jak się tam czuje itp. Dzieci opowiadają o swojej krainie fantazji, mogą też przedstawić ją w formie plastycznej.
  6. Podobieństwa i różnice
    Dzieci dobierają się dwójkami i losują pojęcia przeciwstawne np. bogaty-biedny, wysoki-niski, słodki-kwaśny, wolny-szybki itp. Każda z par ma zaprezentować wylosowane pojęcie. Zadaniem pozostałych uczestników jest odgadnięcie, o jakie pojęcie chodziło.
  7. Przedstawione zabawy rozwijają podstawowe operacje umysłowe myślenia twórczego. Dominują w nich metody poszukujące, ekspresyjne i praktyczne, najbardziej wyzwalające aktywność twórczą dziecka.

 Podam tytuły książek do których zawsze warto zajrzeć- bez względu na rodzaj zdolności dziecka. 


Miłej lektury i udanej zabawy :)

Bibliografia:

  • A. Góralski, Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Warszawa 1990
  • B. Hołyńska, Zabawy rozwijające mowę dziecka, Warszawa 1986
  • J. Zborowski, Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986
Avatar użytkownika problemywych123
  • Zarejestrowany: 27.05.2015, 15:13
  • Posty: 5
4
  • Zgłoś naruszenie zasad
27 maja 2015 16:12 | ID: 1224412

a ja serdecznie polecam książkę "Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw" D. Champan-Weston i M. Weston'a.

Znajdziesz w tej książce mnóstwo zabaw rozwijających dla dzieci. Książka podzielona jest na dwie części- "podstawy kształtowania się charakteru" i "nabyte cechy charakteru". W każdej części znajdują się pomysły na zabawy które kształtują pozytywne postawy dziecka. zwiększają jego samoświadomość, uczą twórczego myślenia i podejmowania decyzji. 

Obserwując zachowanie swojego czterolatka podczas zabaw dobrze go poznasz i dowiesz się w czym jest dobry i co go interesuje.

Avatar użytkownika pani M
pani MPoziom:
  • Zarejestrowany: 21.05.2015, 19:49
  • Posty: 8
5
  • Zgłoś naruszenie zasad
27 maja 2015 21:26 | ID: 1224487

Myślę, że dać dziecku jak najwięcej różnych zajęć, by próbowało swoich sił we wszytskich dziedzinach.

Dziecko samo powie co chce robić a czego nie. Uśmiech dziecka mówi nam wszystko. Warto z dzieckiem uczestniczyć lub chociaż być w pobliżu by zobaczyc reakacje na przeżywane atrakcje. Szybko dowiesz się co Twoje dziecko lubi i na jakie zajęcia je zapisać by dalej na nie uczęszczało.

Można również proponować dwie czynność np wychodzimy grać w piłkę czy rysujemy? itp

Wybór dziecka mówi nam co lubi bardziej robić. I wtedy można zweryfikować jego zainteresowania i zapisać na odpwoiednie dodatkowe zajęcia czy sportowe czy plastyczne itd